Welcome Letter

Welcoming letter for parents

بسم الله الرحمن الرحيم

 

المكرّمون أولياء أمور الطلّاب والطالبات في المسار العالميّ                             يحفظهم الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وبعد

مع بداية العام الدراسيّ وعودة أبنائنا الطلبة إلى مقاعد الدراسة يسرّني، باسمي، ونيابة عن مجلس إدارة شركة مدارس المملكة وكافّةمنسوبيها ، أن أرحّب بأبنائناوبناتنا الطلبة المستمرّين والمستجدّين، وأهنّئهم وإيّاكم بالعام الدراسيّ الجديد وأدعوا الله أن يكون عاماً حافلاً بالعطاء والإنجازات.

كما يطيب لي أن أشكر لكم ثقتكم بمدارس المملكة واختياركم لها، وأؤكّد لكم أنّ المدارس ماضية في خططها التطويريّة التي تهدف إلى إعداد جيل متميّز قادر على إكمال مسيرته التعليميّة والعمليّة بنجاح، وقادر على المنافسة والقيادة محلّيّاً وعالميّاً.

ويسعدني أن أستعرض معكم أبرز إنجازات المدارس في العام الدراسي 2016/2017 وبعض المستجدات للعام الدراسي الحالي:

        * نجاح برنامج الفصول التأسيسيّة الذي أُقرّ العام الماضي لدعم الطلاب الذين يحتاجون إلى دعم في مهارات اللغة الإنجليزيّة والعلوم والرياضيّات، فقد تمكّن 33% من طلّاب هذه الفصول من تحقيق المهارات المطلوبة في نهاية العام والالتحاق بالصفوف العاديّة للعام الحاليّ.

        * نجاحبرنامج الإرشاد الجامعي والمهنيّ في مدارس البنات للعام الماضي، ممّا حدا بالمدارس إلى تعيين مرشد أكاديميّ متفرّغ في مدارس البنين يعمل على مساعدة الطلّاب في تحديد ميولهم والالتحاق بالتخصّصات التي يرغبون في دراستها، وتسهيل قبولهم في الجامعات المحلّيّة والعالميّة.

        * تستخدم المدارس اختبارات MAP  كأداة لقياس مستوى أداء الطلاب وفق معايير عالمية معتمدة. وقد أظهرت النتائج المعلنة في الموقع الرسمي لهذة الاختبارات تحسناً ملحوظاً في نتائج طلاب وطالبات مدارس المملكة.

        * نزولاً عند رغبة أولياء الأمور قامت المدارس بتأمين كتب دراسيّة في الموادّ الأساسيّة، إضافةً إلى استخدام مصادر خارجيّة متنوّعة مثل المواقع الإلكترونيّة والعروض المرئيّة وأوراق العمل لتدريس بعض المفاهيم واستكمال المعايير التي لا تغطّيها الكتب الدراسيّة، أو لتفريد التعليم للطلّاب والطالبات، كما سيستمرّ الاعتماد على التعلّم الإلكترونيّ في جميع الموادّ، فسلسلة Pearson التي اعتمدتها المدارس غنيّة بالمصادر الإلكترونيّة.

        * التوسع في استخدام برنامج (Rediker) ليشمل الجوانب الأكاديميّة، فبعد نجاح استخدامه العام الماضي في إدارة شؤون الطلّاب من حضور وانصراف وإصدار التقارير الدراسيّة سيتمّ التوسّع في استخدامه هذا العام ليشمل الجوانب الأكاديميّة والتواصل مع أولياء الأمور، حيث سيتمكّن أولياء الأمور من متابعة أبنائهم أكاديميّاً وسلوكيّاً، والاطّلاع على الخطط والواجبات من خلال برنامج واحد، وسيتمّ في وقت لاحق تزويد أولياء الأمور بآليّة الدخول إلى البرنامج والتعامل معه.

        * تعيين مدير للشؤون الأكاديميّة في المدارس يتولّى إدارة فريق من الوكلاء الأكاديميّين والإداريّين في مدارس البنين والبنات بهدف تطوير العمليّة التعليميّة وتوحيد السياسات والإجراءات الأكاديميّة والإداريّة في جميع المراحل.

       *  حرصاً من المدارس على سلامة طلّابها ومنسوبيها فقد قامت بمراجعة إجراءات الأمن والسلامة في المدارس وإقرار خطّة معتمدة عالميّاً للتعامل مع كافّة الحالات الطارئة التي قد يتعرّض لها الطلّاب، وقد تمّ تدريب الموظّفين عليها قبل بدء الدراسة، وسيتمّ إجراء تجارب فعليّة عليها بحضور مقيمين خارجيين بعد اكتمال تدريب الطلّاب والطالبات، وسيتمّ تزويدكم بأبرز ملامح الخطّة في وقت لاحق. 

        * انطلاقاً من حرص المدارس على الاستعداد للعام الدراسيّ بشكل جيّد وتأمين كافّة احتياجات الطلّاب فقد تمّ تخصيص ثلاثة أسابيع في الفترة من 13 أغسطس حتّى 17 سبتمبر للتهيئة والتدريب، وقد تنوّعت البرامج التي قُدّمت للموظّفين بين أكاديميّة وإداريّة، وكان من أبرزها  استراتيجيّات "كيغن" في التعلّم، واستخدام الكتب الدراسيّة الجديدة والموارد المتاحة معها، واستراتيجيّات خلق بيئة مدرسيّة إيجابيّة، وتطبيق إجراءات الأمن والسلامة، وغيرها من الورش المتخصّصة لبعض الأقسام والإدارات.

        * تشكيل لجنة للشكاوى والتظلّم للنظر في شكاوى أولياء الأمور والعمل على حلّها، ويرأس اللجنة ويشارك في عضويّتها أولياء أمور تمّ انتخابهم من قبل بقيّة أولياء الأمور.   

وإنّنا على قناعة ويقين بأنّ كلّ ما أنجزته المدارس لم يكن ليتحقّق لولا تضافر الجهود وتكاملها بين المدرسة، بإداراتها ومعلّميها وبقيّة منسوبيها، وبين أولياء أمور وأبنائها الطلبة الذين هم الهدف الأسمى في كلّ عمل تعليميّ. وأؤكد لكم حرص المدارس وجميع منسوبيها على استقبال اقتراحاتكم وملاحظاتكم في كل ما يدعم العملية التعليمية، سائلين المولى عز وجل لأبنائنا وبناتنا التوفيق والسداد.  

 

مع أمنياتنا لأبنائنا بدوام النجاح والتوفيق.

  المدير التنفيذي

هند بنت محمد العميل

Dear Parents,

It is my pleasure to welcome you to a new school year at Kingdom Schools.   Also, I would like to send a warm welcome to our continuing and new students to the 2017-18 academic year. We are confident that it will be full of successes and achievements.

We would like to thank you for your trust and interest in Kingdom Schools. We have been on track in the implementation of our plans of building a distinguished young generation who can achieve success in their academic and real life.

It is my honor to share Kingdom Schools’ major accomplishments for the past academic year and our high-level plans for 2017-18:

  •          Foundation classes were established last year and provided extra academic support that helped improve the students’ literacy, numeracy, and scientific skills. By the end of the year, 33% of those who joined these classes mastered the required skills and no longer need to be in those classes.
  •          In 2016 -2 017 the college and Career Counseling Department at the girls’ high school has been actively supporting students in shaping their study and career choices. In 2017 – 2018, the Academic and Career Counseling Department at the Boys Campus has received a new qualified leader to put the department on a par with the Girls Campus.  
  •          MAP is an international assessment tool that measures each student’s Academic Progress according to international standards. Our students take this test periodically.  MAP reports show that Kingdom School student are progressing steadily.
  •          At the request of parents, Kingdom Schools adopted textbooks from the world’s leading education publishing company, Pearson, as well as other online resources for English, Math, and Science. The series will cover K-12 and is aligned with Common Core Standards. Additional online resources and supplementary material will continue to be used as a form of support and to fulfil all the required standards.
  •          Last year Kingdom Schools adopted ‘Rediker’, an advanced student management system (SMS) used to monitor student attendance, generate gradebooks, and produce report cards.  This year Kingdom Schools will add the parent portal, which will provide you with data on your son/daughter’s academic performance as well as attendance and conduct.  It will also include Academic plans, resources, newsletters, and other info of interest. We will be sending you additional log in information in the coming days.
  •          Kingdom Schools assigned an Academic Dean for the school. The Academic Dean will work with all the leaders in the stages on improving teaching, learning, and ensuring consistency in the implementation of policies and procedures.
  •          Students’ safety and well-being are paramount. Therefore, we carried out a comprehensive health, safety, and security review. We adopted global standards for emergency, and employees were trained on emergency procedures.  Students will receive their training soon, and plans will be shared with the families.  Regular drills of lockdown, and evacuation are now integrated into the school program, and will be assessed by an independent professional resource.
  •          Kingdom Schools designed and prepared a set of workshops for both the academic and administrative staff during the orientation weeks of August 13th - September 17th. These workshops included the cooperative learning approach - KAGAN, Creating a Positive and Happy School Culture, Effective School Communication, Safety Policies and Procedures, and the Pearson Curriculum.
  •          Last year, Kingdom Schools established the Grievance Committee. Parents nominated and appointed the head and the members of the committee. The committee worked with other school members to identify and solve issues and address concerns. It was a successful tool for communicating with parents. This year we look forward to going to the next level parental engagement.

We strongly believe that feedback, support, and involvement of all stakeholders contributed to these achievements.  Thanks to our parents, students, and staff.

 We are committed to our students’ learning and well-being.    

Warm Regards,

Hend Alameel

Executive Director- Kingdom Schools